Index per productcategorie

Plaats je muisaanwijzer op een afbeelding en je krijgt de omschrijving van de productcategorie te zien. Klik op een categorie om al mijn artikelen over dat onderwerp te lezen:
Best Price

11 maart 2017

Koopadvies: welke SSD kopen? SATA III of PCIe x 4 (NVMe) ?

Een SSD (Solid State disk) is eigenlijk een harde schijf zonder bewegende delen. Hierdoor zijn SSD’s veel sneller, maken ze geen geluid, zijn ze energiezuiniger en veel minder gevoelig voor schokken dan harde schijven


Bliksemsnel opstarten van Windows en alle andere software. Je gelooft je ogen niet!
Er is geen enkele upgrade van je computer die zijn geld meer waard is dan de aankoop van een SSD!
Bekijk het filmpje helemaal onderaan dit artikel waarom je best je harde schijf door een SDD zou moeten vervangen.

Het grootste voordeel van een SSD vergeleken met een harde schijf ligt niet bij de 2x tot 5x snellere data transfert snelheden, maar bij de 150x tot 600x snellere input/output bewerkingen per seconde (IOPS).
Een SSD haalt op SATA II aangesloten nog 2/3 van de IOPS die met SATA III mogelijk zijn. Daarmee is de SATA III SSD op een SATA II aangesloten nog 200x sneller dan de snelste harde schijf.
Of een een snelle SSD nu op een SATA II of SATA III aansluiting verbonden is, men zal in de praktijk geen snelheidsverschil merken, daarvoor zijn de verschillen te klein.(bron: Tom's Hardware) SSD's kan je dus prima op een Sata II (3GB/s) aansluiten, maar halen dan niet hun maximale data transfert snelheid (+500MB/s), maar maximum 285 MB/s.

SATA III (AHCI) of PCIe x4 (NVMe) SSD's?

Vermits de SSD's vandaag leessnelheden en schrijfsnelheden aankunnen die hoger zijn dan de 560MB/s die de SATA III verbinding maximum toelaat, zijn er nu SSD's met PCIe x4 (NVMe) verbinding verkrijgbaar. Hierbij zijn leessnelheden tot 3500MB/s en schrijfsnelheden tot 2100MB/s mogelijk geworden.
In synthetische benchmarks merk je de winst van een NVMe-drive boven een SATA AHCI-drive dus goed, maar in de praktijk bij normaal gebruik en bij het opstarten van Windows merk je het verschil bijna niet. Bij surfen en lichte werkzaamheden maakt het weinig uit welke SSD je gebruikt, maar enkel bij zeer data-intensieve werklasten profiteer je wel degelijk van PCIe SSD's.
Het verschil is vooral merkbaar bij heel zware workloads waarbij in korte tijd veel data weggeschreven moet worden zoals bij 4K videobewerking.
Je moederbord dient wel over een bios te beschikken die met NVMe overweg kan en een M.2/M-Key 2280 (PCIe 3.0 x4) slot (voor M.2 modellen) of een PCIe 3.0 x4 slot vrij en aanwezig te zijn. Enig nadeel van de M.2 modellen op dit ogenblik is dat ze zonder goede koeling enorm warm kunnen worden en hun superprestaties niet altijd continu kunnen geven. Na ongeveer 170GB (in 74 seconden) geschreven te hebben valt de snelheid terug wegens oververhitting.(bron)
Maar als je absoluut de snelste SSD en de snelste data transfers wil, dan is dit de juiste keuze.

SSD's bestaan in meerdere formaten:



De door mij aanbevolen SSD's:

Klik op de prijs van een SSD om de meest actuele prijs, reviews en de specificaties te raadplegen.

1. SATA SSD's in 2,5 inch behuizing met een SATA III (6GB/s) aansluiting (meest gebruikt formaat):

240GB tot 275GB: Klik hier voor alle populaire modellen
- Kingston SSDNow UV400 240GB vanaf 95 euro
- Crucial MX300 275GB vanaf 99 euro
- Samsung 850 EVO 250GB vanaf 100 euro (5 jaar garantie)

480GB tot 525GB: Klik hier voor alle populaire modellen
- Crucial MX300 525GB vanaf 149 euro
- Samsung 850 EVO 500GB vanaf 169 euro  (5 jaar garantie)

Meer dan 525GB: klik hier voor alle populaire modellen
- SanDisk Ultra II 960GB vanaf 310 euro (3 jaar garantie)
- Samsung 850 EVO 1TB vanaf 350 euro  (5 jaar garantie)


2. SATA SSD's met een een M.2 formaat (insteekkkaart):
Crucial MX300 M.2 275GB vanaf 105 euro
Samsung 850 EVO M.2 250GB vanaf 105 euro
Samsung 850 EVO M.2 500GB vanaf 190 euro

Klik hier voor een overzicht van de leverbare modellen (gerangschikt op populariteit)


3. PCIe x4 (NVMe) SSD's:

M.2 insteekkaart:
Samsung 960 EVO 250GB vanaf 139 euro (3.200MB/s lezen, 1.500MB/s schrijven)
Samsung 960 EVO 500GB vanaf 265 euro (3.200MB/s lezen, 1.800MB/s schrijven)
Samsung 960 EVO 1TB vanaf 490 euro (3.200MB/s lezen, 1.900MB/s schrijven)
Samsung 960 Pro 512GB vanaf 350 euro (3.500MB/s lezen, 2.100MB/s schrijven), ook verkrijgbaar in 1TB en 2TB!!!
Klik hier voor een overzicht van de leverbare modellen (gerangschikt op populariteit)

PCIe 3.0 x4 slotkaart:
Intel 750 SSD 400GB vanaf 335 euro (2.200MB/s lezen, 900MB/s schrijven)
Intel 750 SSD 800GB vanaf 570 euro (2.500MB/s lezen, 1.200MB/s schrijven)
Intel 750 SSD 1,2TB vanaf 770 euro (2.400MB/s lezen, 1.200MB/s schrijven)

Klik hier voor een overzicht van de leverbare modellen (gerangschikt op populariteit)


4. SATA SSD's met een mSATA aansluiting (insteekkkaart):

Klik hier voor een overzicht van de leverbare modellen (gerangschikt op populariteit)

5. SATA SSD's in een 1,8 inch behuizing met een SATA III (6GB/s) aansluiting:

Klik hier voor een overzicht van de leverbare modellen (gerangschikt op populariteit)



Welke SSD is nu het snelst?

1. Vergeleken met een harde schijf (65 seconden) starten alle SSD's Windows zeer snel op en zijn de verschillen erg klein:

Wndows 7 opstarttijd (seconden)



2. PCMark 8 is een test die het meest realistisch de '"real world" prestaties van harde schijven en SSD's vergelijkt.
Ter info: klassieke harde schijven halen slechts een score tussen de 500 en de 2000 punten.
Als je je PC of notebook echt sneller wil maken blijft de aanschaf van een SSD nog steeds de beste "upgrade" investering.
Mijn ervaring leert dat alle SSD's die boven de 4800 punten scoren (en dat doen ze bijna allemaal) een prima keuze zijn en dat de snelheidsverschillen daarboven bij praktisch gebruik niet echt merkbaar zijn.



Bron: Hardware.info

Bekijk het onderstaande filmpje eens om je nog maar eens te overtuigen waarom je een SSD zou moeten aanschaffen.
Klik hier voor een uitgebreid artikel.

34 opmerkingen:

  1. Wat is het verschil dan tussen die van intel en die van OCZ? Alleen de snelheid? of ook de betrouwbaarheid? Vind het toch veel geld voor zo'n klijn schijfje. En dan heb ik nog een vraag, ik heb windows 7, maar die stond al op deze harde schijf. Heb er geen CD bij, hoe kan ik windwos dan op die SSD zetten? En als ik dat doe raak ik dan niet al mijn data op de HDD kwijt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1.Intel heeft minder als 0,5% defecten, OCZ en de anderen tussen de 2 en 3% defecten.
    2.Intel heeft speciale gratis software om je Windows 7 zonder CD van je harde schijf naar een SSD over te plaatsen. Zie onderstaande link voor meer info en download: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldID=19324#help
    Als je SSD groot genoeg is, kan je ook al je gegevens ineens meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als eerste bedankt voor het antwoorden, heeft veel geholpen! maar om alles op een SSD te zetten gaat niet werken, dan heb ik een SSD van ongeveer 500 G nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik wil een dual SSD Intel 520 van 480 Gb in raid o gebruiken , is dit een goede oplossing , iemand ervaring ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom 500 gig ?!?!?! Onzinnig veel voor alleen je windows + alle programma's.Ze zijn er btw wel ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Windows 7, alle programma's en ander noodzakelijk kwaad = 50 à 80GB
      10 DVD films = 50GB, 10 Blu-ray films = 200GB à 300GB
      10.000 mp3 liedjes = 50GB
      10.000 foto's = 30GB

      Alleen mensen et grote multimedia-verzamelingen komen zelfs met 500GB nog niet toe.

      Verwijderen
    2. Niet geheel en al waar....
      Ik gebruik mijn PC als Server station..(server 2008 en 2012)
      (gewoon een netwerk van virtuele servers dus....)
      per server heb je al gauw 60 GB nodig..
      en ik moet er toch snel een 7 tal laten draaien....
      daarbij nog een 2 a 3 clients (test)

      ergo ik heb alleen voor het virtuele netwerk al gauw een 600 gig nodig.. en dan nog de data opslag...... OUCH (dat gaat echt wel naar een NAS)

      Verwijderen
  6. Is het tegenwoordig niet veel interessanter om te kiezen voor een relatief "kleine" SSD, en om al je andere data (teksten, muziek, foto's, video's ...) op te slaan in "de Cloud" (met automatische backup !) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb nu enkele maande een intel 520 met 480 gB , is een zeeeer goede oplossing qua snelheid , ik werk in Inventor en kan je garanderen voor een model met 4000 onderdelen kan je je niets beter wensen.
    Binnenkort laat ik een laptop bouwen met dual intel 520 met 480 Gig en dual videokaart , word een klapper

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Philip,


    Bedankt voor je informatieve tip.
    Ik ben naarstig op zoek naar een ssd, maar ik heb alleen SSD II aansluitingen, als ik bovenstaand bericht goed begrijp is het dus geen enkel probleem om hier een SSD III Samsung SSD op aan te sluiten?

    Bij voorbaat dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb zelf ook nog een laptop met enkel Sata 2 en draai daar zonder problemen een Samsung 840 Sata 3 op. Je haalt dan wel niet zijn volle snelheid, maar nog steeds bliksemsnel als je het met een harde schijf vergelijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb zelf ook nog een laptop met enkel Sata 2 en draai daar zonder problemen een Samsung 840 Sata 3 op. Je haalt dan wel niet zijn volle snelheid, maar nog steeds bliksemsnel als je het met een harde schijf vergelijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedenavond Philip,


    Merci, voor je snelle reactie!
    Ik ga ermee aan het werk.

    Groeten uit Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar zijn de SSD schijven op lange termijn betrouwbaar???

    BeantwoordenVerwijderen
  13. http://be.hardware.info/reviews/4177/hardwareinfo-test-levensduur-samsung-ssd-840-250gb-tlc-ssd-eind-update-20-6-2013. Heb 3 SSD's waarvan de oudste meer dan 3 jaar is. Samsung 840 Pro geeft standaard 5 jaar garantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. http://be.hardware.info/reviews/4177/hardwareinfo-test-levensduur-samsung-ssd-840-250gb-tlc-ssd-eind-update-20-6-2013. Heb 3 SSD's waarvan de oudste meer dan 3 jaar is. Samsung 840 Pro geeft standaard 5 jaar garantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kan je zo,n kaart ook onderverdelen in meerdere partities?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Elke SSD kan je zoals een harde schijf in partities onderverdelen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik wil een SSD in mijn computer zetten. Wat ik niet zo snel kan vinden, is wat wijs is m.b.t. software installatie. Een SSD is er niet om veel op te veranderen, dus programma's die veelvuldig gebruik maken van tijdelijk bestanden en deze constant op de SSD zetten en weer verwijderen, lijken me niet gewenst. Bijvoorbeeld: JAVA schrijft standaard tijdelijk bestanden naar de C, geeft een mogelijkheid aan om dit te wijzigen, maar ik krijg een 'CHANGE-knop' (naast de locatieregel) die niet actief is. Ik neem aan dat WINDOWS ook alle tijdelijke (up-date) bestanden via de C-schijf regelt. Maar hiervan kan ik niet achterhalen of dat te veranderen valt.
    Ben ik te 'zijkerig' hiermee of is hiervoor een mooie oplossing te vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou je niet je complete Windows en al je programma's op je SSD zetten?

      Verwijderen
  18. Beste Philip, , Het duizelt mij van woorden. Ik wil na een easynote packardbelle nu neen anders laptop kopen.andere .
    Eisen/vragen: toch meteen over stappen op Windows 8 of toch nog 7?
    Gebruik voor email verkeer, internetgebruik, opslaan en bewerken Hardloopfoto’s en documenten maken in Excel.
    Ik heb veel muziek (klassieke) en ook andere liefhebbers.
    Wat is een goede keuze waar ik even mee vooruit kan?
    Hartelijke groeten en bedankt!
    joyjar


    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ka niemand mij vertelle waarom mijn notebook 12 GB op de doos aangeeft en als ik hem controleer.C: schijf eigenschappen dat hij maar 98 gb aangeeft?
    Ook geeft hij aan dat hij al 34 Gb in gebruik heeft maar ik heb hem zojuist voor het eerst geinstalleerd. Nog geen eige proggies erop dus ?

    mvg Fred

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Fred: Dat is een verhaal van bits en bytes en kan je met google eenvoudig achter komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Is de crucial M500 240 gb een aanrader voor een gamer, sinds deze aardig goedkoop geprijst is op het moment?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor de tips, in de winkel konden ze mij niet het verschil duidelijk uitleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat heb ik ook wel vaak eindstand leg ik het winkel personeel het een en ander uit

      Verwijderen
  23. Hallo, ik heb een laptop met 2 harde schijven van ieder 500 GB.....mijn vraag is of deze kan klonen naar 2 Ssd schijven van ieder 500 GB?
    Of is het ook mogelijk om ze te vervangen voor 1 Ssd schijf van 1 TB

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft alleen de harde schijf waar je besturingssysteem opstaat te klonen. De inhoud van de andere schijf kan je daarna naar je nieuwe reeds gekloonde SSD kopiëren.
      1TB SSD kan daardoor natuurlijk ook.

      Verwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste Philip,
    als ik een laptop koop van rond de 400 euro bijvoorbeeld deze : (http://nl.hardware.info/productinfo/237172/asus-r752ma-ty113h ) heb ik dan aan de upgrage van hdd naar ssd en van 4gb naar 8gb voldoene voor een redelijk snelle en plezierige notebook?

    gr.Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  27. welke ssd is geschikt voor mijn MSI Intel Core i3-2310M CPU 2.10 Ghz?

    alvast dank voor je reactie,
    Henri

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Beste Philip,

    Heeft het zin een Samsung850 EVO 500GB te plaatsen in een Asus Pro79IJ ?
    Speccy gegevens:
    HDD: Seagate,2,5" SATA-II 3.0Gb/s. ATA8-CS 465GB

    BIOS AMI versie 205 4-12-2009
    slottyp: PCI-E
    in gebruik
    geg stroken: x1
    Slot ben: PCIE1
    kenmerk: 3.3V, PME
    Slotnr 0


    Graag jouw reactie,
    mvgrt Cora

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.